Laddar in
NC

Designikonen Karim Rachid i unikt samarbete med tre svenska möbelvarumärken

karim rachid

”Vi har en strategi att jobba med internationella formgivare i syfte att bredda vårt formspråk och nå ut till en global marknad. Då vi har haft fantastiska framgångar i Nordamerika de senaste åren kändes det logiskt att samarbeta med en USA-baserad formgivare”, säger Thomas Johannesson, vd för Materia, NC och Skandiform. ”Vi använder normalt sett inte samma designer till alla våra tre varumärken, men efter att ha träffat Karim i New York bestämde vi oss för att göra ett undantag. Han gör inget förutsägbart, vilket överensstämmer med vår ambition att alltid vara innovativa och nytänkande.”

Karim Rashid, som bor och verkar i New York, ser samarbetet som mycket intressant och spännande. I de skandinaviska länderna är design en naturlig del av kulturen, och när jag arbetar med olika företag försöker jag alltid omfamna den regionala kulturen och varumärkets identitet”, säger han. ”Jag respekterar varje företag jag samarbetar med och jobbar hårt med att förstå vad de gör och vad de behöver. För varumärkena Materia, NC och Skandiform såg jag att de har ett formspråk som är minimalistiskt men sensuellt, tekniskt men ändå mänskligt, innovativt med inslag av erfarenhet – vilket är precis i linje med min filosofi om den fysiska världen. Genom att arbeta med styrkan hos de olika företagen har vi skapat tre originella former som är trogna såväl min som respektive varumärkes vision.”

De tre produkterna är barstolen Kaloo från Materia, stolen Manhattan från NC och fåtöljen Phaze från Skandiform. Nedan några klickbara bilder på Manhattan.

NC

NC designar och tillverkar möbler som kombinerar ett lekfullt och modernt formspråk med omsorg om såväl funktion och estetik som miljö och människa. Produkterna riktar sig mot vård och omsorgsmiljöer, café och restaurang samt offentliga mötesplatser.

Materia

Materia är ett av Skandinaviens mest uppmärksammade varumärken inom designmöbler för offentlig miljö. De har gjort sig kända för nyskapande formgivning som gör användarens vardag enklare.

Skandiform

Skandiform är en av Skandinaviens ledande leverantörer av möbler för företag och inspirerande offentliga miljöer. Utifrån konceptet Scandinavian Sense skapas avskalade, trygga och moderna produkter som ger karaktär och harmoni åt rum där människor möts.

Om Karim Rachid

Karim Rashid är en av de mest produktiva och färgstarka formgivarna i sin generation. Han har designat över 3000 produkter, vunnit mer än 300 designpriser och arbetat i fler än 40 länder. Karims prisbelönta design innefattar produkter för flera av världens mest välrenommerade varumärken, som exempelvis Christofle, Veuve Clicquot, Alessi, Umbra, Bobble, 3M, Samsung, Asus, Kenzo och Hugo Boss. Han ställer ut konst på gallerier över hela världen och har bland annat vunnit Red Dot Design Award, Chicago Athenaeum Good Design Award, I. D. Magazine Annual Design Review och IDSA Industrial Design Excellence Award.

Bilder

För högupplösta bilder vänligen kontakta Malin Hansson, marknadsansvarig på NC Nordic Care.